Frågor och svar

Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna vi får

ID-Skydd

Hur går en spärr till av id/kreditkort m.m?

Ring vår Spärrservice på 010-1516399. Vi går tillsammans igenom vilka värdesaker du har förlorat och som ska spärras samt hur förlusten har skett. Detta går snabbare och smidigare om du har registrerat dessa på Mina Sidor. Vi spärrar alla dina förlorade kort, värdehandlingar och värdesaker inom ett par minuter efter avslutat samtal.

Hur gör jag för att registrera eller uppdatera mina kort och/eller mobiltelefoner?

Det smidigaste sättet att registrera eller uppdatera dina kort/mobiltelefoner är att göra det här på hemsidan. Du loggar in på Mina sidor. Där anger du ditt personnummer och det lösenord du fick hemskickat när du beställde tjänsten alt använder mobilt bank id.

Får jag SMS oavsett hos vilket företag upplysningen genomförs?

Nej, Din bevakning går via Bisnode samt CreditSafe som är två av Sveriges största kreditupplysningsföretag. Vi har valt att samarbeta med Bisnode och CreditSafe på grund av att de är störst inom detaljhandeln, telecom och snabblån.

Hur hjälper ni mig vid en identitetsstöld?

När vi märker att det har skett en kreditförändring, till exempel att det har tagits ett lån, beställts ett mobilabonnemang eller gjorts en adressändring, så skickar vi ett sms och ett e-mail för att försäkra oss att det är du som tagit ett lån eller om det är någon annan som har gjort det i ditt namn.

Har någon missbrukat din identitet kommer ditt ärende att bearbetas av en avdelning som påbörjar en utredning tillsammans med dig. Vi kommer att hjälpa dig att bestrida eventuella krav eller fakturor som du har fått samt hjälpa dig att återställa din identitet.

Skulle vår avdelning som hjälper dig inte lyckas bestrida och hjälpa dig får du juridiskt stöd i vissa fall enligt allmänna villkor för tjänst.

Kan ni hjälpa mig att spärra även om jag inte har registrerat mina handlingar?

Vi hjälper i den omfattning vi kan, dock bestämmer din t.ex. kortutställares eller mobiloperatörs policy vad vi kan göra. Om vi inte har något referensnummer så som de fyra sista siffrorna på ert förlorade kort, kan de neka spärrningen.

När får jag larm från er?

Vi bevakar ditt personnummer via Bisnode och Creditsafe vilka är två av Sveriges största kreditupplysningsföretag och de är störst inom detaljhandel, telekom och snabblån, där bedragarna ofta handlar. När en förändring eller förfrågan sker via dessa aktörer så meddelas du via SMS och/eller E-post.

 

Brandskydd

Vart hittar jag installationsanvisningar för brandlarmet?
Min brandvarnare låter inte när jag testar den?

Börja med att kolla så du tagit bort plasten på batteriet och satt batteriet åt rätt håll. Fungerar inte detta ringer du kundtjänst så vi kan felsöka.

Fungerar min brandvarnare utomlands?

Vår tjänst fungerar endast inom Sveriges gränser.

Jag har flyttat nyligen, kan jag ta med min enhet till mitt nya hus/lägenhet?

Ja, det enda du behöver göra är att meddela oss din nya adress.

Hur vet jag att det kommer finnas täckning där jag bor?

Du har alltid en täckningsgaranti, skulle det vara så att det inte finns täckning där du bor så får du ringa kundtjänst så gör vi ett test tillsammans.

Jag har ny adress, vad behöver jag göra?

Kontakta kundtjänst så vi kan uppdatera din adress.

Behöver jag någon speciell mobiltelefon för att detta ska fungera?

Det behöver du inte då du endast får ett vanligt SMS och samtal vid brand.

Hur gör jag ändringar på min kontaktlista?

Logga in på Mina sidor.

Hur lång garanti har brandvarnaren?

Så länge du använder dig av vår tjänst har enheten garanti. Vänligen kontakta kundtjänst om den slutat fungera för felsökning eller utbyte.

Larmar ni vid brand SOS?

Vid en bekräftat brand är vår larmcentral behjälpliga med att kontakta SOS. I första hand är det du själv som nu får möjlighet till detta.

 

Allmänt

Kan jag betala årsvis?

Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Jag vill aktivera autogiro?

Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig.

Har jag rätt att ångra mitt köp?

Enligt Distansavtalslagen har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dagen avtalet ingick. Skulle du ångra dig inom denna tid kontaktar du oss på telefon 010-15 16 407 Har du då redan betalat tjänsten betalar vi tillbaka hela beloppet.

När kan jag säga upp tjänsten ID-Skydd Premium?

När din tjänst förnyas skickas det i god tid ut ett förnyelsebrev som informerar om att din tjänst påbörjar ett nytt avtalsår. Om du vill avsluta din tjänst kontaktar du kundtjänst så skickar dom ut en uppsägningsblankett till dig som du enkelt skriver under och returnerar.

Hur säger jag upp brandlarmet?

Kontakta kundtjänst så skickar dom ut en uppsägningsblankett till dig som du enkelt skriver under och returnerar.

Jag har registrerat mitt mobil nr eller fastnäts nummer hos NIX varför ringer ni?

a) Vi matchar regelbundet alla telefonnummer mot NIX-registret. Enligt lag får vi lov att spara ett telefonnummer i två månader innan vi gör nästa matchning. Det betyder att om du har nixat dig precis dagen efter att vi har gjort en matchning mot NIX-registret, kommer ditt nummer att finnas kvar i vårt register i max två månader. Ditt telefonnummer kommer automatiskt att tas bort vid nästa matchning mot NIX.

b) Om du via någon av våra samarbetspartners uttryckligen gett din medgivande till kontakt kollar vi inte om du är registrerad hos NIX.

Vill du spärra ditt nr hos oss kan du enkelt maila oss på kundtjanst@sakradig.nu